תחושת שייכות היא התחושה שאתה חלק מהמשפחה ללא שום תנאי וללא שום ספק. על עקרון זה לומדים בהדרכת ההורים ובאימון המשפחתי
8 נרות לאורם נגדל את הילד שלנו
נר ראשון: שיתוף – אנחנו משתפים בחיינו אנשים יקרים לנו. כשהורה משתף את הילד שלו הוא אומר לו בדיוק את זה: אתה יקר לליבי, אני אוהב אותך ולכן נעים וטוב לי לשתף אותך בחוויותי .ניתן לשתף מגיל צעיר מאד אך נושאי השיתוף יהיו בהתאם. בגיל צעיר אפשר לשתף בדברים כמו: "פגשתי חבר..." ראיתי הצגה מעניינת.." ובגיל מאוחר יותר קרה לי דבר לא נעים "המנהל כעס עלי" ..
נר שני : התייעצות – כשהורה מתייעץ עם הילד הוא אומר לו – חשובה לי דעתך, אני סומך על שיקול הדעת שלך, מעניין אותי מה אתה חושב על ... ההתייעצות תהיה תמיד ביחס לגיל הילד ולהתפתחות שלו. בגיל צעיר אפשר להתייעץ על היכן להניח את עציץ הרקפות? ובגיל מאוחר יותר, מה דעתך יהיה נכון יותר לקנות את המוצר הזה או האחר?
נר שלישי: בקשת עזרה : אחד הדברים החשובים ביותר כדי לתת לילד תחושה שהוא אהוב ורצוי. היא לבקש את עזרתו. אין דבר יותר משמח את הילד מאשר התחושה שזקוקים לו. חשוב שהעזרה תהיה אמיתית ומשמעותית ככל האפשר ולא כאילו. בגיל הצעיר זה לבקש שיעזור בפינוי השולחן מציוריו וצבעיו, ובגיל מאוחר יותר בהכנת ארוחת הערב לכל המשפחה וכן הלאה.
נר רביעי - אני יחיד ומיוחד - יחד עם הכוונות של ההורה להפוך את המשפחה למלוכדת ושווה חשוב לכל ילד שיחוש יחיד ומיוחד. לומר לילד אני מאד נהנה לשמוע את קולך היפה. אני מאד שמח ללמוד ממך. אתה כל כך מוכשר שזה ממש מרגש אותי. שימת הלב ליכולות ולכישורים המיוחדים לכל ילד בלי ליצור תחרות היא אומנות שניתן ללמוד.
נר חמישי – ללא השוואות - מי מאיתנו היה רוצה שישוו אותו למישהו אחר? אף אחד ובוודאי לא ילד. הימנעות מהשוואות עם האח, החבר, בן הדודה תחזק את הביטחון של הילד בדרכו, ביכולותיו וכישוריו.לעיתים נדמה להורים שאם ישוו עם האח הדבר יעלה את המוטיבציה שלו, אך זו טעות. ההשוואות מזיקות. הדגש צריך להיות על היכולות, על הכוחות שלו. הם ישנם רק צריך לעורר אותם מתרדמתם! כדאי לשוב ולאמר לילד שאתם סומכים עליו. מאד מעריכים את המאמץ שלו בלי להשוות לאף אחד.
נר שישי - עידוד עידוד ועוד עידוד שום דבר אינו מובן מאליו. ילד זקוק לתשומת הלב והערכה לעשייה עבורה הוא השקיע מאמץ כל שהוא. העידוד היא דרך לחזק את הביטחון והאמונה שלו בעצמו. חשוב לעודד דווקא כשהילד מצליח למלא את משימה באופן חלקי ועל כך לשים את הדגש. במקום לומר: מדוע עשית רק חצי מהפאזל - לומר יופי שהצלחת להשלים את חצי הפאזל. עזרת מאד כשסדרת את המדף האחד...במקום מדוע סדרת רק מדף אחד. הסיכוי שהוא יתמיד יהיה גדול יותר בעקבות העידוד מאשר בעקבות הביקורת שהוטחה בפניו.
נר שביעי – תוצאה במקום עונש. כבר מזמן למדנו שעונשים אינם ממש תורמים לשינוי התנהגות. עונש הינו דבר משפיל וכואב. במקום להעניש ניתן לעיתים לעמוד מן הצד ולתת לחיים/לטבע/למציאות לפעול בלי להתערב בכלל וכך גם יצאתם גדולים ותומכים בילד וגם הילד למד שיעור חשוב.
נר שמיני - יחד לב אל לב בחברותא של כל המשפחה יחד יש משהו מלכד ומאחד מאין כמוהו ולכן יש להרבות בה. כמו ארוחות משפחתיות. משחק על השטיח בבית עם משחק קופסא, או בלוי בפארק. רק אתם ללא משפחות נלוות של חברים או בני משפחה. בילוי משותף חשוב הוא גם של ההורה עם כל אחד מילדיו לפחות פעם בשבוע. לפרק הזמן הזה, שנקבע לפי התנאים והאפשרויות, ההורה נמצא עם הילד שלו באופן מוחלט. יש לכך ערך שלא יסולא בפז. הילד מקבל את מלוא תשומת הלב, מלוא ההקשבה וההתייחסות בלא מפריע ובלי תחרות עם האחים. רק אני ואתה אני ואת. זה ניפלא !
תחושת שייכות היא התחושה הניפלאה הזו שאתה שייך וחלק מהמשפחה ללא שום תנאי ותמיד על עקרון זה לומדים בהדרכת ההורים ובאימון המשפשחתי
שרה נייס, הדרכת הורים 20 שנים, בשנים האחרונות אני מאמנת משפחתית ומרצה להורים. שנים רבות של ידע וניסיון אישי ומקצועי שרכשתי יחד עם אמונה מלאה בגישה האדלריאנית, מאפשרים לי להעניק לכל משפחה את המתנה הגדולה מכולן - בנייה והעצמת המשפחה – הורות מאושרת. אימון משפחתי מתאים גם למשפחות חד-הוריות, סבים וסבתות, זוגות שעומדים ללדת ולהיות הורים לראשונה. אימון משפחתי שהופך חיכוכים לחיוכים, פרטים נוספים http://www.snaiss.co.il/